Empatyczna osoba działa na ludzi jak magnes. Ponieważ inni czują się w jej towarzystwie wysłuchani i zrozumiani, chętnie opowiadają jej o sobie i swoich problemach. Co sprawia, że tak lgniemy do osób, które potrafią trafnie odczytywać nasze emocje i jak zostać kimś takim, nie pozwalając, aby jednocześnie przygniotły nas uczucia innych?

Empatyczna osoba - czyli jaka?

Empatyczna osoba lub inaczej empata to ktoś, kto potrafi wczuć się w uczucia innych, zrozumieć je i uznać za ważne. Taki człowiek aktywnie słucha swoich rozmówców i daje im przestrzeń na to, aby przedstawili sytuację ze swojej perspektywy. Nie narzuca im swojego punktu widzenia, nawet w sytuacjach, w których nie do końca się z nimi zgadza.

Empatia sprawia, że ludzie potrafią wyjść naprzeciw potrzebom drugiego człowieka i zrobić co w ich mocy, aby pomóc mu osiągnąć cele, jednocześnie nie przekraczając własnych granic i nie nadwyrężając swojej energii. Empatyczni ludzie są urodzonymi liderami, dobrymi rodzicami i świetnie przekazują innym swoją wiedzę i kompetencje, co czyni z nich zdolnych nauczycieli. Z drugiej strony empaci mogą często wykorzystywać swoją znajomość ludzkich uczuć dla własnej korzyści, stosując takie techniki jak np. efekt kameleona.

Zobacz także: 

Co wyczuwa empatyczna osoba?

Empatyczna osoba potrafi wczuć się położenie innych, a ponieważ empatia zwykle idzie w parze z dużą intuicją i zdolnością do wyczuwania ogólnych nastrojów i atmosfery, wiele empatycznych osób, potrafi zauważyć rzeczy, które innym umykają.

  1. Empata potrafi wyczuć ogólne nastawienie drugiej osoby do siebie. Zwykle szybko zorientuje się, jeśli rozmówca jest mu nieprzychylny, lub ma wobec niego złe intencje.
  2. Nie umknie mu również atmosfera, to czy ludzie wokół niego są zestresowani, spięci, a może rozluźnieni i gotowi do zabawy.
  3. Wielu empatów potrafi rozpoznać kłamców, nawet jeśli ci całkiem nieźle się maskują.
  4. Ukrywanie swoich prawdziwych emocji i uczuć w rozmowie z empatyczną osobą może być bardzo trudno. Nie uspokoisz jej łatwo, mówiąc, że nic się nie stało, ponieważ zwykle bez trudu zorientuje się, że coś jest nie tak.
  5. Równie szybko rozpozna fałszywe narzekanie, w momencie, kiedy ktoś próbuje się nonszalancko czymś pochwalić, dlatego lepiej nie popisywać się w ich obecności.
  6. Empatyczna osoba, która słucha swojej intuicji, zwykle bardzo szybko orientuje się, komu może zaufać, a przy kim lepiej zachowywać się powściągliwie i nie zdradzać zbyt wiele o sobie.
  7. Empaci to świetni słuchacze, którzy mogą pomóc innym w ułożeniu sobie w głowie trudnych tematów. Często pomagają nam odkryć sedno problemów, a następnie z czułością i akceptacją spojrzeć na swoje uczucia.

Zobacz także: 

Podkreślić należy jednak, że empatia nie jest cechą, która gwarantuje doskonałe zrozumienie drugiego człowieka. To raczej predyspozycja, która sprawia, że wczucie się położenie innych osób przychodzi empatom z łatwością, dzięki czemu mogą oni lepiej rozumieć otaczający ich świat. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie odgadywać stanów emocjonalnych innych osób na podstawie własnego przeczucia. Jeśli chcesz wiedzieć, jak ktoś się czuje, po prostu zapytaj.

Zobacz także:

Czy jesteś empatyczną osobą?

Jeśli zastanawiasz się, czy jesteś empatyczną osobą, możesz odpowiedzieć na następujące pytania, które pomogą ci rozstrzygnąć tę kwestię.

  1. Czy ludzie często proszą cię o rady lub zaczynają zwierzać się, nawet jeśli w żaden sposób ich do tego nie zachęcisz?
  2. Czy zwykle trafnie odgadujesz stany emocjonalne innych ludzi?
  3. Czy masz wrażenie, że znasz się na ludziach i zwykle nie mylisz się, co do osób, które obdarzasz zaufaniem?
  4. Czy często udaje ci się przewidzieć reakcję innych osób na jakąś wiadomość?
  5. Czy zdarza ci się słyszeć, że rozmowy z tobą są głęboko satysfakcjonujące lub że pomagają innym uporządkować swoje myśli?
  6. Czy zwykle bez trudu udaje ci się wychwycić ogólną atmosferę chwili lub intencje osoby, z którą rozmawiasz, nawet jeśli ktoś próbuje je przed tobą ukryć?

Przykłady zachowań empatycznych

Jeśli chcesz lepiej zrozumieć, jak może wyglądać empatia w codziennym życiu, podajemy trzy przykłady nieoczywistych empatycznych zachowań. Pamiętaj, że nie sprowadza się ona jedynie do wielkich gestów, jak np. pocieszanie człowieka pogrążonego w żałobie. Czasem o empatii mogą świadczyć również drobne zachowania lub proste słowa.

Przykład 1

Empatyczna osoba wie, że jej partner będzie pracował do późna i wróci do domu zmęczony. Aby nieco podnieść go na duchu, przygotowuje dla niego ulubiony posiłek. Może nawet zrobić większą porcję, aby następnego dnia mógł zabrać ze sobą lunch do pracy. Jeśli sama chce położyć się już spać, zostawia mu w kuchni miły liścik.

Przykład 2

Empatyczna osoba chciałaby udzielić wsparcia bliskiemu znajdującemu się w kryzysie psychicznym, ale zdaje sobie sprawę z tego, że nie może powiedzieć nic, co pocieszyłoby go w tym momencie. Wobec tego wspiera, go po prostu będąc obok. Deklaruje również swoją gotowość, aby pomóc znaleźć odpowiedniego specjalistę od zdrowia psychicznego.

Zobacz także: 

Przykład 3

Empatyczna osoba zauważyła, że jej koleżanka z pracy jest wyraźnie zdenerwowana i ma problemy ze skupieniem. Wiedziała, że wcześniej tego dnia odbyła rozmowę z szefem. Czuje, że coś jest nie tak, ale nie chce wymuszać zwierzeń, wobec czego daje znać znajomej, że może opowiedzieć jej o przebiegu rozmowy, jeśli ma na to ochotę i daje jej przestrzeń, aby sięgnęła po pomoc, gdy poczuje się na to gotowa.

Zwiększ swoją empatię

Empatia jest naturalną predyspozycją do odczuwania i rozumienia stanów, które towarzyszą innym ludziom. Choć jednym przychodzi ona naturalnie, a inni wykształcają ją dopiero pod wpływem pewnego nakłady sił, to każdy z nas może pracować nad rozwijaniem tej cechy. Wymieniamy kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby stać się bardziej empatyczną osobą.

  1. Zacznij od nauki rozpoznawania własnych uczuć. Są różne charaktery, typy temperamentu i sposoby przeżywania emocji. Jeśli chcesz dobrze rozumieć innych, musisz zacząć od zrozumienia siebie.
  2. Trenuj umiejętność aktywnego słuchania. Zadawaj dużo pytań, przede wszystkim dotyczących tego, jak dana sytuacja wpłynęła na twojego rozmówcę. Jednocześnie obserwuj reakcje swojego ciała na jego słowa.
  3. Staraj się zapamiętać, jak pojawienie się danych emocji u twojego rozmówcy wpłynęło na twoje ciało. Być może cudzy smutek wywołuje u ciebie uczucie ściśnięcia w gardle, a przez czyjąś złość zaciskasz dłonie w pięści?
  4. Skup się na obserwacjach. Sprawdzaj, czy teoria, którą wysnułaś na podstawie swoich dotychczasowych doświadczeń, sprawdza się również w kolejnych wypadkach.
  5. Naucz się, jak powinna wyglądać konstruktywna i bezprzemocowa komunikacja, która pomoże ci sprawnie rozmawiać z innymi na temat ich emocji. Wiedzę tę możesz czerpać z internetu, książek lub z indywidualnego coachingu czy terapii.
  6. Gdy już nauczysz się trafnie rozpoznawać emocje innych osób, powinnaś opanować najtrudniejszą sztukę. Jest nią ochrona siebie i własnych emocji, czyli brak pozwolenia na to, by np. czyjś ból stał się naszym bólem. Jest to dość trudne, zwłaszcza jeśli jesteś empatyczna z natury, ale pamiętaj, aby zawsze ustawić się w pozycji obserwatora.