Profilaktyka raka piersi

Rak piersi jest jedną z najczęściej diagnozowanych chorób nowotworowych kobiet, która może pojawić się niezależnie od wieku i prowadzonego stylu życia. Sama diagnoza jednak to nie wyrok. Rak piersi w I i II stadium choroby jest uleczalny w 90 proc. przypadków. Każdy kolejny stopień zaawansowania choroby zmniejsza szanse na wyleczenie o 25 proc. Dane te potwierdzają, że pokonanie choroby wykrytej na początkowym etapie jest możliwe, dlatego tak ogromne znaczenie ma profilaktyka - regularne badanie USG i comiesięczne samobadanie piersi.

- Niestety, nadal wiele kobiet nie wykonuje regularnych badań profilaktycznych. Żyją w przekonaniu, że temat choroby ich nie dotyczy lub ze strachu i niewiedzy odkładają badanie na później. Do lekarza często zgłaszają się już w zaawansowanym stadium, kiedy rak stwarza realne zagrożenie dla życia. To zjawisko dodatkowo pogłębiła pandemia.- mówi Anna Kupiecka, Prezeska Fundacji OnkoCafe - Razem Lepiej.

Rak piersi tylko w 5-10 proc. ma charakter dziedziczny. Potrzebne są szerokie działania, które uświadomią każdej kobiecie znaczenie profilaktyki i prowadzenie zdrowego stylu życia, który może zmniejszyć szanse na zachorowanie. Przede wszystkim istotne jest wykonywanie regularnych badań. Chociaż nie mamy pełnego wpływu na to, czy zachorujemy, możemy mieć wpływ na to, jak ta historia się zakończy. Nie pozwólmy, aby było za późno. - dodaje.

Akcja #ThinkPink w walce z rakiem piersi

Aby zwiększyć świadomość profilaktyki raka piersi w tym roku po raz trzeci przez cały październik prowadzona jest kampania społeczna #ThinkPink pod hasłem “międzypokoleniowość”. Akcja firmy Purella i Ewy Chodakowskiej ma na celu zwrócić uwagę, że rak piersi może dotknąć kobiety w każdym wieku.

- Profilaktyczne badania, podobnie jak odżywcza dieta i aktywność fizyczna, powinny stać się dobrym nawykiem każdego z nas. Dbając o siebie, możemy też stać się wzorem dla innych. Każde moje działanie jest kierowane w stronę wsparcia kobiet. Chcę zainspirować wszystkie Polki do tego, aby nie tylko pamiętały, że ich zdrowie jest najważniejsze, ale też przypominały o tym innym kobietom. - mówi Ewa Chodakowska, propagatorka zdrowego stylu życia i Ambasadorka #ThinkPink.

"Moim marzeniem jest, aby temat zdrowia nie budował poczucia dyskomfortu. Dlatego stworzyliśmy akcję, w ramach której drobny gest może być sposobem nie tylko na rozpoczęcie rozmowy o zdrowiu, a także na pogłębienie naszych relacji. Zdrowy baton z symbolem różowej wstążki możemy kupić sobie lub podarować bliskiej kobiecie - przyjaciółce, córce, siostrze, babci z przekazem “Zatroszcz się o siebie, zrób sobie badania, bo jesteś dla mnie ważna.” Dajmy też im poczucie, że w obliczu zachorowania mogą na nas liczyć". - dodaje Ewa Chodakowska.

W tym roku do akcji dołączyła również Omenaa Mensah, Prezeska i założycielka Omenaa Foundation, filantropka, dziennikarka, businesswomen. - Od wielu lat działam charytatywnie i aktywnie angażuję się w różne akcje charytatywne. Pomagam dzieciom w Polsce i Afryce z dostępem do edukacji, wspieram uchodźczynie i ich dzieci z Ukrainy. Naturalną decyzją było więc dla mnie wsparcie kampanii społecznej #ThinkPink. Edukacja, wiedza i świadomość to podstawa profilaktyki. A Polki ciągle za rzadko się badają, boją diagnozy, mają za małą wiedzę. Wierzę, że takie akcje przybliżają i oswajają temat raka piersi - mówi Omenaa Mensah.

Do tej pory, dzięki zaangażowaniu konsumentów i partnerów oraz szerokiemu zasięgu akcji #ThinkPink, Purella przekazała ponad 120 tysięcy złotych na rzecz Fundacji OnkoCafe - Razem Lepiej i wsparcie kobiet z rakiem piersi. Środki zostały wykorzystane m.in. na konsultacje psychologiczne i rehabilitacje.

- Kobiety zawsze gotowe są udzielić wsparcia, jednak same często wolą nie obarczać innych trudnymi emocjami. W obliczu zachorowania zostają z chorobą sam na sam. Dlatego cieszę się, że wspólnie z Purellą i Ewą Chodakowską organizujemy akcję, dzięki której zwiększamy świadomość profilaktyki, pobudzamy do rozmów o zdrowiu, a także, dzięki zebranym środkom ze sprzedaży różowego batona BeRAW, możemy sfinansować kobietom z rakiem i ich bliskim niezbędne wsparcie psychologiczne - dodaje Anna Kupiecka z Fundacji OnkoCafe - Razem Lepiej.

Wy też możecie przyłączyć się do akcji #ThinkPink wspierającej profilaktykę raka piersi. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, 10 proc. ze sprzedaży limitowanego batona BERAW zostanie przekazane na Fundację OnkoCafe.

Zobacz także:

Jak zrobić samobadanie piersi krok po kroku?

Instrukcję samobadania piersi powinna znać każda z nas. Ale na naukę nigdy nie jest za późno. Poniżej przedstawiamy instrukcję krok po kroku oraz filmik, na którym Ewa Chodakowska edukuje Polki w tym temacie. Instrukcja w PDF do ściągnięcia

Fot. Materiały prasowe