Nie znaczy to wcale, że musimy ograniczyć się do tej skromnej oferty. Możemy ją przecież uzupełnić całą paletą egzotycznych owoców. Dostępne niemal przez cały rok, właśnie teraz, tuż przed świętami, są najsmaczniejsze.

Na przeziębienie

Owoce cytrusowe są jednym z najlepszych źródeł witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowy i chroni nas przed częstymi o tej porze roku infekcjami. Szklanka świeżego soku z pomarańczy wypita co rano do śniadania albo cząstki grejpfruta dodawane do porannego musli pomogą organizmowi odeprzeć atak wirusów grypy. A jeśli nas ona dopadnie, łatwiej zwalczymy infekcję, popijając herbatę z cytryną. Warto też pamiętać o owocach kiwi - są one bogatszym nawet niż cytrusy źródłem witaminy C (w 100 g cytryny jest 50 mg, pomarańczy - 49 mg, a kiwi aż 59 mg wit. C).

Dla urody

Witamina C zawarta w cytrusach i owocach kiwi jest także jednym z najskuteczniejszych antyoksydantów. Zmniejsza ona szkodliwe działanie procesów utleniania, co zapobiega procesom starzenia. W pomarańczach, mandarynkach i grejpfrutach witamina C występuje w duecie z witaminą A. Jest to istotne dla kondycji skóry. Te dwa składniki wspomagają bowiem produkcję włókien kolagenu (białka, dzięki któremu skóra pozostaje sprężysta), przyczyniają się także do utrzymania wilgoci w naskórku. Grejpfruty, pomarańcze, mandarynki i ananasy działają oczyszczająco, są więc godne polecenia dla wszystkich, którzy dbają o linię. Dzięki zawartości potasu pomagają pozbyć się z organizmu nadmiaru płynów. Jednocześnie zawarty w tych owocach błonnik uaktywnia przemianę materii i pomaga pozbyć się z układu pokarmowego toksycznych pozostałości przemiany materii. Cytrusy i ananas zawierają ponadto pewne ilości wapnia i fosforu - podstawowego budulca kości i zębów.

Na dobre samopoczucie

Krótkie zimowe dni, brak słońca sprzyjają pogorszeniu nastroju. Co więcej, organizm przestawia się na wolne obroty, a to sprawia, że miewamy kłopoty z koncentracją. Warto wówczas pomyśleć o zwiększeniu dawki magnezu w diecie. Pierwiastek ten aktywizuje przemianę materii, ponadto wpływa korzystnie na układ nerwowy: zwiększa odporność na stres, ułatwia zasypianie. Bogatym źródłem magnezu są banany i figi. Te owoce to świetna przekąska do pracy, prócz magnezu obfitują bowiem także w łatwo przyswajalne węglowodany, dostarczają zatem błyskawicznie energii w chwilach, gdy mamy energetyczny "dołek" i spada nasz poziom koncentracji.