Niektóre kobiety bez skargi znoszą silne skurcze w czasie miesiączki, innym już delikatne pobolewanie pleców zakłóca spokojny sen. I choć jesteśmy bardziej niż mężczyźni wytrzymałe na długotrwały ból, gorzej, niestety, reagujemy na ten nagły, nawet gdy trwa krótko. Może właśnie z tego powodu nadużywamy środków przeciwbólowych, a także łatwo uzależniamy się od nich. Bez opamiętania sięgamy po nie w przypadku błahych i niewymagających leczenia dolegliwości. Tymczasem równie skuteczne co uśmierzająca ból tabletka czy maść mogą okazać się ziołowa herbatka i kąpiel z dodatkiem leczniczych olejków.

NASZ EKSPERT RADZI

Maria Maślińska, lek. med., specjalista chorób wewnętrznych

Wbrew pozorom to właśnie lekkie, ale za to nawracające przypadłości bywają dla wielu kobiet prawdziwym utrapieniem. Równie ważne jak ich doraźne łagodzenie jest ustalenie, a następnie wyeliminowanie przyczyny. Bolesne miesiączki czy nawet kłopoty z kręgosłupem to niejednokrotnie skutek życia w ciągłym stresie lub braku ruchu. A wtedy już niewielka zmiana nawyków pozwala na dobre pozbyć się dolegliwości. Nie zwlekajmy jednak z wizytą u lekarza pierwszego kontaktu, jeśli od jakiegoś czasu pojawiają się one znacznie częściej, ich objawy stały się bardziej nasilone lub przestały nam pomagać stosowane dotychczas leki i domowe sposoby. Niepokojący bywa każdy ból, który nie ustępuje w ciągu doby, mimo zażywania przeciwbólowych i dostępnych bez recepty środków.

Bóle głowy

KIEDY ZMIENIA SIĘ POGODA

Prawie co druga z nas skarży się na ospałość i ból głowy spowodowany zbliżającym się niżem atmosferycznym czy po prostu załamaniem aury. Na szczęście u większości dolegliwości takie trwają krótko i same mijają. Kiedy jednak są zbyt uciążliwe, powinno się je jak najszybciej łagodzić.

Rada lekarza:

- Gdy ból jest niezbyt silny i raczej ćmiący, wybierz się na półgodzinny spacer. Czasami wystarczy tylko nieco się dotlenić. 
- Jeśli mimo to dolegliwości nie ustępują, zażyj łagodny środek przeciwbólowy, np. z ibuprofenem lub paracetamolem. Pomóc mogą również specjalne tabletki dla wrażliwych na pogodę; podnoszą ciśnienie krwi i poprawiają samopoczucie.

Naturalne metody:

- Jeśli nie masz wrzodów żołądka czy dwunastnicy, wypij filiżankę mocnej kawy z plasterkiem cytryny. W ten sposób wzrośnie ci nieco ciśnienie krwi i dodasz sobie energii. 
- Połóż się wygodnie na plecach, a następnie ręką lekko uciskaj czubek głowy. Taka delikatna akupresura rozluźnia mięśnie twarzy. Możesz też zrobić sobie masaż. Zacznij od delikatnych okrężnych ruchów opuszkami palców wokół oczu, a następnie w ten sam sposób masuj skronie. Potem uciskaj łuki brwiowe miejsce przy miejscu.

BÓLE NAPIĘCIOWE

Ich przyczyną są zazwyczaj silne emocje i stres, z którymi nie umiemy sobie poradzić. Ćmiący ból zaczyna się w okolicy czoła i na skroniach. Mamy wrażenie, jakby wokół głowy zaciskała się obręcz. Kiedy mięśnie stają się napięte, usztywniają się kark i szyja. Dolegliwości nasilają się pod koniec dnia, stąd kłopoty ze snem.

Zobacz także:

Rada lekarza:

- Sięgnij po tabletki przeciwbólowe i przeciwzapalne z ibuprofenem, naproksenem, diklofenakiem czy kwasem acetylosalicylowym. Kiedy ból jest nasilony, skuteczniejsze są preparaty, które oprócz wymienionych składników zawierają kofeinę lub kodeinę.

Naturalne metody:

- Pomóc mogą zioła. Wymieszaj po 5 łyżek melisy, ziela jemioły i owocu głogu oraz po 2 łyżki szyszek chmielu, kwiatów lipy i rumianku. Łyżkę mieszanki zalej szklanką wrzątku i zaparzaj pod przykryciem 15 minut. Pij po szklance rano i wieczorem. 
- Zrób chłodzący okład na czoło z ręcznika moczonego w zimnej wodzie.  

Kobiece dolegliwości

BOLESNE MIESIĄCZKI

Częściej skarżą się na nie kobiety wrażliwe i nieodporne na stres.

Rada lekarza:

- Na trzy dni przed okresem zacznij brać preparaty z ibuprofenem. Zmniejsza on produkcję substancji powodujących skurcze macicy, więc może uchronić cię od cierpienia. 
- Jeśli mimo to miesiączki nadal będą bolesne, zgłoś się do ginekologa, który oceni, czy przyczyną kłopotów nie jest zapalenie przydatków lub endometrioza. Lekarz może ci też zaproponować zmianę sposobu zapobiegania ciąży. U niektórych kobiet dolegliwości menstruacyjne zmniejszają się, kiedy stosują one odpowiednio dobrane pigułki antykoncepcyjne.

Naturalne metody:

- Pij napary ze świeżego imbiru: kilka cienkich plasterków zalej wrzątkiem i parz przez kilka minut. 
- Podczas trudnych dni zwykłą herbatę możesz zastąpić ziołową: z kwiatów nagietka, malwy lub rumianku. 
- Przez dwa-trzy miesiące zażywaj codziennie po kapsułce witaminy E.

ZESPÓŁ NAPIĘCIA PRZEDMIESIĄCZKOWEGO (PMS)

Nadmierna drażliwość, zmienny nastrój, zmęczenie, a do tego obrzmiałe, bolesne piersi i uczucie ciężaru w podbrzuszu to częste oznaki PMS.

Rada lekarza:

- Nie zwlekaj z wizytą u ginekologa. Do ustalenia, co powoduje tak uciążliwe dolegliwości, konieczne jest badanie poziomu hormonów (przyczyną PMS mogą być zakłócenia w wydzielaniu i estrogenów, i progesteronu). Od jego wyników zależy leczenie.

Naturalne metody:

- Przez dwa tygodnie przed miesiączką rano i wieczorem pij zioła. Mogą to być gotowe herbatki, np. Na... trudne dni Bio-Active, lub przygotowane samodzielnie: wymieszaj 2 łyżki ziela krwawnika, po łyżce liści melisy i szyszek chmielu; 2 łyżeczki mieszanki zalej filiżanką wrzątku i parz 15 minut. Filiżankę naparu wypij w ciągu doby. 
- Obrzęki złagodzisz moczopędnymi herbatkami z kwiatu czarnego bzu, skrzypu i liści brzozy. 
- Kąp się w wodzie z dodatkiem relaksujących olejków: z róży, rumianku, lawendy, szałwii, rozmarynu i mięty.

Ciężkie nogi

ZMĘCZONE I OPUCHNIĘTE

Takiego uczucia po całym dniu doświadcza ponad połowa Polek. To objawy zaburzonego krążenia krwi i limfy w nogach. Tego nie powinno się lekceważyć.

Rada lekarza:

- Złagodzisz dolegliwości, stosując rano i wieczorem żele lub kremy chłodzące i uszczelniające naczynia, np. z arniką czy kasztanowcem. Wklepuj je w skórę zawsze w kierunku od stóp do ud. 
- Jeśli w ciągu dnia dużo stoisz lub siedzisz, noś specjalne rajstopy uciskające. O tym, jaki rodzaj powinnaś kupić, musi zadecydować lekarz.

Naturalne metody:

- Codziennie ok. godziny leż z nogami opartymi o wałek lub zwinięty ręcznik. Lekko uniesione powinny być one też podczas snu. 
- Korzystaj z kąpieli masujących. Niepotrzebna jest wanna z jacuzzi. Wystarczy mata ozonowa z urządzeniem wytwarzającym bąbelki powietrza. 
- Nacieraj nogi olejkami eterycznymi zmniejszającymi obrzęk - ich kompozycję ma np. żel Antiveron Dr Beta, Pollena Aroma.

ŻYLAKI

Choć skłonność do nich z reguły bywa dziedziczna, to do ich powstania przyczyniają się nadwaga, palenie papierosów czy siedzący tryb życia. Żylaki, nawet niewielkie, nie tylko sprawiają ból, ale mogą być też miejscem, w którym tworzą się zakrzepy.

Rada lekarza:

- Nie odkładaj wizyty u chirurga naczyniowego, bo żylaki trzeba leczyć. 
- Skonsultuj z ginekologiem zażywanie doustnych środków antykoncepcyjnych. Niewykluczone, że nie będziesz mogła ich stosować. 
- Noś zalecone przez lekarza rajstopy uciskające.

Naturalne metody:

- Regularnie zażywaj doustne preparaty z wyciągiem z kasztanowca, który wzmacnia ściany naczyń oraz poprawia krążenie krwi. 
- Na noc podkładaj pod nogi materac lub poduszkę z ziarnami gryki. Dopasowują się one do ciała i nie uciskają żylaków.

Bóle pleców

PRZECIĄŻONE MIĘŚNIE

Siedzący tryb życia i trzymający stale w napięciu stres to częste przyczyny bólu pleców, zwłaszcza okolicy lędźwiowej. Wiele godzin spędzonych za biurkiem w niezmienionej pozycji powoduje napięcie i skurcz jednych mięśni, a osłabienie innych.

Rada lekarza:

- Zacznij od wizyty u ortopedy. Jeśli okaże się, że są to tylko bóle przeciążeniowe, skieruje cię on na odpowiednie zabiegi. Zwykle wystarczy kinezyterapia, czyli leczenie ćwiczeniami, które wykonuje się pod okiem rehabilitanta. 
- Kiedy ból się nasila, smaruj plecy maściami lub żelami o właściwościach znieczulających (np. z ibuprofenem, naproksenem czy diklofenakiem). Niektóre z nich mają dodatkowo rozgrzewający skórę mentol.

Naturalne metody:

- Stosuj kompresy. Leczenie ciepłem czy zimnem jest podstawą wielu zabiegów fizjoterapeutycznych. Możesz je robić sama w domu, np. korzystając z gotowych kompresów żelowych, które można ogrzewać lub oziębiać. Kiedy ból jest ostry i nagły - schładzaj plecy, kiedy zaś przewlekły i niewielki - ogrzewaj je.

NEURALGIA

Dolegliwości pojawiają się nagle i odczuwamy je wtedy jako kłucie albo podrażnienie czy nieprzyjemną nadwrażliwość skóry pleców. Trudno jest nam się schylać, skręcać ciało czy wyciągać ręce. Neuralgia może być bowiem spowodowana naciągnięciem i stanem zapalnym drobnych mięśni kręgosłupa. Kiedy są one obrzęknięte, uciskają nerwy. Na szczęście taki ból utrzymuje się zazwyczaj tylko kilka dni.

Rada lekarza:

- Smaruj plecy maściami lub żelami o działaniu znieczulającym i przeciwzapalnym. 
- Jeśli ból będzie silny, zgłoś się do lekarza, który skieruje cię na zabiegi, np. jonoforezę (leki przeciwbólowe podaje się pod skórę za pomocą prądu).

Naturalne sposoby:

- Rób okłady z gorczycy. Zmielone ziarna wymieszaj z ciepłą wodą na papkę. Rozprowadź ją na szmatce i na 10 minut przyłóż na bolące miejsce. 
- Zażywaj leki z wyciągiem z hakorośli (np. Reumaphyt), bo łagodzą oznaki zapalenia.